Google denkt koopgedrag steeds nauwkeuriger te kunnen voorspellen. De miljarden zoekacties op deze zoekmachine leveren patronen op die bedrijven goed kunnen gebruiken. Binnenkort komt Google met speciale programma’s hiervoor.
Google splitste zoekvolumes voorheen alleen uit naar plaats, product of sociologische trend. Het gaf een voorspelling via Google Insights for Search. Niet wetenschappelijk onderlegd, maar het hielp de marketeer tot voor kort de markt sneller en preciezer te begrijpen. Google Insights for Search was bedoeld om bedrijven online meer commerciële mogelijkheden te geven.
Autofabrikanten verwachtten dat de verkoop zou stijgen door de enorme toename van online zoekopdrachten naar hybride auto’s. Vervolgens pasten zij hun voorraadbeheer daar op aan. En Google verfijnde haar data met nieuwe analyses om in kaart te brengen of mensen echt tot aanschaf overgaan. Dat deed Goole met cijfers over werkloosheid, inflatie, huizenverkoop en hotel- of vakantieboekingen…
Het voorspellen van de offline aankopen is niet nieuw. Al vóór de online wereld kon men op basis van een jaarlijks onderzoek consumenten aankoopgedrag per postcodegebied voorspellen! Nieuw is wel dat Google deze gegevens nu gaat koppelen aan online zoekgedrag in combinatie met eerder genoemde bijvoorbeeld data van werkloosheid, inflatie, huizenverkopen, etc.
Ik ben erg benieuwd welke beïnvloedingen en afwegingen de basis vormen van de genoemde Google voorspelling. Vol verwachting kijk ik dan ook uit naar de eerste bèta versie van deze nieuwe Google programmatuur.
Volgende week zal mijn blog gaan over het online gaan van het Franse luxeconcern Louis Vuitton.
Nog geen reacties.
Er zijn nog geen reacties geplaatst.