Boardroom issue: Klantgericht leiderschap op directie niveau

Boardroom issue: Klantgericht leiderschap op directie niveau

Deze blog is geïnspireerd op een artikel van Tuck Rickard en Rhys Grossman in Harvard Business Review.

Tuck is een leider in Digital Transformation Practice en Rhys een solutions-oriented professional in media and technology, beiden werken ze voor Russell Reynolds Associates.

In de nulmeeting van digitale transformaties in de Nederlandse boardrooms door NLdigital i.s.m. VNO NCW zegt 55% afhankelijk te zijn van externe expertise om strategische besluiten te kunnen nemen. Deze specifieke expertise is veelal niet in huis maar loopt wel rond, op verschillende kennisniveaus. Eerlijk gezegd, kan ik niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is een ​​digitaal bestuurslid of een adviseur aan te trekken met bewezen strategische competenties.

Eerst moet natuurlijk bepaald worden wat de verwachtingen zijn van een digitaal bestuurslid of adviseur en met welke parameters er rekening moet worden gehouden. Tuck en Rhys beschrijven in hun artikel vier typen bestuursleden die ieder anders besturen. Welke strategische ervaring is belangrijk om mee te brengen om vervolgens te komen tot de selectie van een specifiek type strateeg of adviseur?

In het selectieproces zijn de werkwijze en de doelen ondergeschikt. Het draait uiteindelijk altijd om het resultaat. Resultaatgerichtheid daagt uit tot meer eigenaarschap, creativiteit en discipline en zeker meer zelfvertrouwen. Precies dat, wat een succesvolle professional kan onderscheiden. Staat de organisatie open voor deze werkwijze? Dan neemt de digitale transformer de organisatie aan de hand mee en door het gecreëerde vertrouwen ontstaat er succes voor de hele organisatie.

De vier typen digitale bestuursleden van Tuck en Rhys zijn:

Digitale denker De digitale denker heeft een goede conceptuele visie van de digitale omgeving, maar minder praktijkervaring met digitaal. Dit type heeft eerder ervaring opgedaan als bestuurslid of adviseur in een digitaal bedrijf maar is geen digital native.

Digitale disruptor De digitale disruptor heeft meer technische ervaring en is vaak een specialist op een bepaald digitaal vakgebied. Dit type heeft niet zo zeer een brede managementervaring, maar kan specifieke professionele begeleiding bieden op basis van concrete ervaring. Bijvoorbeeld advies over technologieontwikkeling.

Digitale leider De digitale leider heeft brede ervaring in het runnen van een traditioneel bedrijf. Net als een digitale denker heeft de digitale leider niet zo’n geweldige hands-on ervaring met digitaal, maar heeft hij vooral ervaring met management en strategische initiatieven.

Digitale transformer De digitale transformer is ervaren in het omturnen van een traditioneel bedrijf, het begeleiden van een significante digitale transformatie. Hij heeft niet dezelfde ervaring als een digitale leider, maar is digitaal slimmer en is vertrouwd met specifieke digitale (en technische) problemen die zich kunnen voordoen bij een digitale transformatie.

In de poll van mij zien we dat drie typen bestuursleden met hun strategische ervaring goed leiding kunnen geven bij een organisatieverandering: De digitale disruptor, de digitale leider en de digitale transformer. De digitale denker is niet de aangewezen persoon voor de job. De digitale transformer steekt er in de poll met 51% van de stemmen met kop en schouders bovenuit als het gaat om digitale transformaties.

Het is belangrijk na te denken waarover een digitaal bestuurslid moet adviseren, sturing aan geven en hoe je de strategische digitale ervaring en competentie actief gaat inzetten. Of het nu gaat om een ​​specifiek proces in een digitale verandering, om wet- en regelgeving of om strategische impact, al deze zaken staan in relatie tot de groei van online services en sales. Zelfs bij een digitale transformatie met een groot bedrijfskritisch verandervraagstuk, in deze bizarre tijden.

Een unieke tijd

Het valt op dat alle geïnterviewde in het artikel van Tuck en Rhys de afgelopen periode, ondanks alle persoonlijke spanning rondom gezondheid van dierbaren, een professionele wending hebben beleefd. De disruptieve wijze waarop de wereld is veranderd, is boeiend en bijzonder interessant.

Leiders zullen hun verantwoordelijkheden moeten pakken. Door de huidige pandemie wordt het begrip ‘waarde’ vanaf nu minder financieel maar meer maatschappelijk ingevuld.

Hoe en waar te beginnen?

📌 Beantwoord nu de gratis online digitale volwassenheidsscan en krijg in slechts 4 minuten helder inzicht waar jouw organisatie staat.

📌 Je mag mij ook altijd appen/bellen om van gedachte te wisselen +31 6 53 883 964

📌 Wil je nog meer inzicht? Wil je nog meer weten? Niets doen en afwachten is geen optie.

#boardroom #management #digital #klant #ondernemen #scan #bestuur #disruptie #casparfraituredoesdigitaltransformation

Caspar Fraiture
Geschreven door Caspar Fraiture

Nog geen reacties.

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

<

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.