Machine learning, virtual reality (AR en VR), big data, 3D-printen, Internet of Things (IOT), robotisering; al deze ontwikkelingen beïnvloeden de wereld en markten om ons heen. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op en klantbehoeften veranderen mee. Het is onmogelijk om te bepalen welke ontwikkelingen verder doorzetten, welke nieuwe ontwikkelingen opkomen en welke hiervan de grootste impact hebben op jouw business. Het enige wat zeker is, is dat deze ontwikkelingen exponentiële vormen aannemen en dat de wereld voor ieder bedrijf drastisch blijft veranderen.“Hoe ontwikkel ik nieuwe proposities die mijn bedrijf in dit digitale tijdperk verder brengen?”
“Het antwoord is: Hier en nu!”
Hoe kun je je als ‘klassiek’ bedrijf voorbereiden in deze onzekere toekomst? En hoe maak je keuzes in een nieuwe wereld van snelle winnaars en verliezers waar de snelheid, complexiteit en impact van veranderingen alleen maar toenemen?
In de expertgroep Digitale Transformatie heb ik samen met vijftien professionals uit diverse corporates over deze vragen gediscussieerd. Maandelijks kwamen we bij elkaar en deelden we onze ervaringen. Vervolgens hebben we alle inzichten uit de bijeenkomsten vertaald naar een te gebruiken oplossing.
Het speelveld verandert snel en wachten is geen optie. Je moet investeren in innovaties, maar tegelijkertijd ook je huidige klanten goed van dienst zijn. Overleven in deze disruptieve economie vereist schaken op meerdere borden tegelijk. Je moet je bestaande producten en processen optimaliseren en digitaliseren en daarnaast investeren in nieuwe technieken, producten en diensten.
Je moet experimenteren met nieuwe businessmodellen en je eigen business proberen te disrupteren, voordat iemand anders dat doet. Al deze verschillende transformaties kosten tijd en geld, en vragen om andere soorten mensen en aansturing. Tegelijkertijd is samenhang en synergie tussen de transformatie ook noodzakelijk. Te vaak zien we dat bedrijven maar ‘wat doen’ en lukraak investeren in startups, gadgets en technologieën zonder dat daar echt waarde uitvloeit.
De belangrijkste boodschap die we willen overbrengen is: wacht niet tot het te laat is en blijf vooruitgaan. Omarm alle technologische ontwikkelingen en grijp de kansen!
De expertgroep Digitale Transformatie van onderzoeksprogramma Shopping-Tomorrow bemerkt steeds vaker dat bedrijven niet genoeg meegaan in de digitale transformatie die nodig is om te overleven. Zij bieden geen antwoord op de veranderende behoeften van klanten en verliezen het van nieuwe toetreders die dit wel doen.
Nog geen reacties.
Er zijn nog geen reacties geplaatst.