“Sociale netwerken zijn niet revolutionair”

Mike Linton, Seth Godin en andere hebben een stelling gedropt! “Sociale netwerken zijn niet revolutionair”

Dit zet tot nadenken, waarom zouden we achter de meute blijven aanlopen die maar roepen dat we Social Media niet kunnen wegdenken uit onze marketing mix!

Het probleem is dat de sociale netwerken bedacht zijn door mensen om met een bepaalde reden in een gewenste omgeving in contact te komen met elkaar. Bedrijven denken dan: oh, dat is hip, daar moet ik wat mee. En dan gaan ze daarop inspringen, waardoor de lol er snel vanaf is voor de gebruiker, want die wordt kapot gespammed, waarna mensen weer iets anders gaan verzinnen. En na een paar jaar gaan bedrijven daar weer op inspringen en zo blijven we bezig. Een goed voorbeeld in de traditionele wereld hiervan is Hot Spots zoals Dehab in Egypte in de reiswereld worden deze eerst ontdekt door Hippies en Backpackers, dan door Surfers, dan door Eliza was here, dan door de Projectontwikkelaars, dan door de grote Touroperators en de Followers en vervolgens komen we er niet meer.

Sociale netwerken zoals Twitter, Facebook en Hyves zullen slechts voor weinig bedrijven effectiever blijken dan traditionele media. Sociale netwerken zijn een fantastische uitvinding die iedereen moet proberen. Maar consumenten willen heus geen 1op1-relatie met elk merk dat ze kopen. Je moet je afvragen wat voor merk je hebt als consumenten niet direct naar je site komen.

Wil je je onderscheiden als bedrijf dan moet je een andere innoverende positie in nemen tov de meute. Sociale netwerken kan je beter alleen gebruiken om te luisteren en trap niet in de val dat 1% van de populatie de afspiegeling is van wat jouw doelgroep wil en denkt.

Caspar Fraiture
Geschreven door Caspar Fraiture

Nog geen reacties.

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

<

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.