Social Marketing: Signaalfunctie van nieuws

Persbureaus leveren traditioneel voorverpakte informatie/nieuws aan diverse media. Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP), dat dit jaar 75 jaar bestaat maakte in september bekend dat ze geconfronteerd zijn met tegenvallende omzetten. De Persbureaus zullen weer terugkeren naar de ‘oude’ kerntaken, namelijk het vervullen van een signaalfunctie. Maar Internet neemt in toenemende mate deze signaalfunctie over naar de consument en het bedrijfsleven. In maart van dit jaar zag ANP nog af van deelname in een grote ‘contentdeal’ die Google heeft gesloten met acht Europese collega-nieuwsdiensten.

In 1 jaar kunnen ontwikkelingen heel snel gaan, want afgelopen maand is de vijf miljardste tweet de wereld ingezonden. Iedereen kan twitteren, ook Michael van Poppel. Hij is pas 19 jaar, maar vanuit zijn huis gaat hij met Breaking News Online de concurrentie aan met persbureaus als Associated Press (AP). In mei van dit jaar had hij nog maar 30 duizend volgers op Twitter.

De groei is onstuimig op Twitter en hij heeft nu 1,3 miljoen volgers en regelmatig is hij de grote persbureaus te snel af. Onlangs maakte hij zes uur voor de grote nieuwsdiensten wereldkundig dat orkaan Bill de noordoostkust van de VS naderde. De grote bureaus zijn te log om snel nieuws te brengen.

Binnenkort wordt bekend welk groot nationaal mediabedrijf uit de VS zijn Twitter-account overneemt. Ben benieuwd, want één woord overnemen uit artikelen van een persbureau kost ongeveer 1,63 euro. Meer infoVolkskrant

Caspar Fraiture
Geschreven door Caspar Fraiture

Nog geen reacties.

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

<

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.