De twee begrippen worden vaak verkeerd gebruikt. Het antwoord: “ze zijn niet hetzelfde!” Beide woorden betekenen nèt iets anders. Ze lijken voor een groot deel op elkaar.
Publiek participeert
Bij transmedia participeert het publiek. Het betekent namelijk het vertellen van een verhaal via verschillende mediatypen. Ieder platform draagt iets bij aan de verhaallijnen, maar kan ook stand alone worden bekeken. Belangrijk is dat de verhaallijn duidelijk wordt gedurende de duur van de campagne.
Een belangrijk kenmerk is dat het verhaal een begin en een eind heeft. Het sociale aspect zit hem in de mogelijkheid voor het publiek om mede deel uit te maken van het verhaal. Een geheel nieuwe en enge beleving voor veel marketeers.
Digital storytelling
Veel mensen stellen daarom dat crossmedia en transmedia gelijk zijn aan elkaar. Beide termen worden ook vaak Digital storytelling genoemd. Maar er is echter een verschil. Transmedia beschrijft namelijk gedurende een (zelf)bepaalde tijd een verhaallijn met behulp van diverse media (platforms). Bij crossmedia zet je meerdere kanalen in om een verhaal over te brengen. Dit hoeft dus niet complementair te zijn. Het verhaal op TV kan hetzelfde zijn als dat op internet.
Nog geen reacties.
Er zijn nog geen reacties geplaatst.