Er gebeurt momenteel veel in on- en offline retail land

Webwinkel en postorderaar Neckermann.com is na een grondige herstructurering klaar voor groei in de Benelux. Het bedrijf gaat minder catalogi versturen, de inkoop in de tien landen integreren en meer A-kledingmerken aanbieden. In Nederland en België werden 65 banen geschrapt, ongeveer 10% van het totaal. De multichannel gedachte wordt verder uitgerold door onder meer minder catalogi te versturen om meer klanten te trekken naar de kostenarmere online activiteiten. Overigens lijken de sites vanNeckermann.com en Wehkamp.nl wel erg veel op elkaar.

Hema is klaar voor verdere online groei. Die groei moet gerealiseerd worden door het losweken van de webshoplogistiek en het onderbrengen van deze activiteiten in een apart distributiecentrum. Dus door de offline logistiek van de online los te trekken kunnen zij online doorgroeien.

Er zijn veel nieuwkomers in de schoenen branche met online-schoenenwinkels gestart. De online-verkoop van schoenen en kleding groeit explosief. In het najaar kwamen er een aantal grote bedrijven bij: Het Duitse Zalando, de internationale aanbieder Brandos en de Nederlandse Sjoez.nl en Invito.nl openden de digitale deuren met grote assortimenten.

Branche breed proberen de kleinere spelers al heel lang op die manier hun afzetgebied te vergroten. Niet verwonderlijk dus dat de fysieke retailers ook webwinkels openen en andersom.

In de meubelbranche waar nog veel online kansen liggen is onlangs door de eigenaar van Jungle Minds de designwinkel Flinders.nl geopend met meteen een fysieke winkel erbij in een café.

Offline liggen er ook kansen, in sommige branches heeft een fysieke winkel toegevoegde waarde. Steeds meer traditionele winkels lanceren een webwinkel en andersom openen steeds meer online shops een fysieke winkel. D-reizen, wil het aantal eigen reisbureaus opvoeren van de huidige 181 naar 200. Zij geloven in de shopfunctie van de fysieke vestigingen en acht ze nodig als uithangbord, servicepunt, klantenbinder en verrijking van de online aanwezigheid.

Allemaal logische acties want de concurrenten zien elkaar een stap maken en gaan mee om hun marktaandeel te beschermen. Daarnaast ook de druk vanuit de consumenten die door een groter aanbod van (verwante) producten vertrouwd raken met het online aanschaffen van producten.

Caspar Fraiture
Geschreven door Caspar Fraiture

Nog geen reacties.

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

<

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.