Crossmediale verhalen, wie gelooft er nog in een commercial?

Crossmediale verhalen, wie gelooft er nog in een commercial?

Kijk even mee achterom: Social Media doet zijn intrede in 2005 en Twitter en Facebook zijn net gestart. De veranderingen in Twitter Tweet 24 uur reclame webcare teamhet medialandschap gaan enorm snel. In 2007 wordt de eerste iPhone geïntroduceerd en de iPad ziet twee jaar later het licht. In 2010 zien we de eerste grote online overname gedreven door advertentie- en contentpotentieel: Telegraaf Media Groep neemt Hyves over en is daarvoor nu een nieuwe startegie voor aan het uitrollen “van een vriendennetwerk naar een contentnetwerk”. Ik zie een grote kloof ontstaan tussen gebruikers van Social Media en diegenen die Social Media maar onzin vinden.

Traditionele reclamebureaus adviseren hun klanten slechts over Branding, Positionering en Strategie om de boodschap over te brengen aan de wereld. Vandaag de dag is het van groot belang dat merk en product INTERACTEREN met de CONSUMENT. Dan pas wordt het verschil gemaakt. Omdat we nu leven in een DIGITALE wereld met de snelle opkomst en ontwikkeling van nieuwe interactieve communicatiemiddelen, kunnen we online binnen no time een VERHAAL verspreiden. Vertel een sterk verhaal en je wordt meteen Liked, Shared, Blogged, Tweeted en ReTweeted. Vertel het juiste verhaal met de juiste‘SUPERPROMOTERS’ en de campagne wordt zelfs een viral en genereert direct online miljoenen VIEWS. Zo simpel wordt er nog vaak gedacht over ONLINE MEDIA.

De ingrediënten voor het succes van een merk en zijn producten zijn te illustreren op één moodboard. Op dit paneel staat het VERHAAL achter het merk. Het verhaal waarmee de consument vertrouwd moet raken om de bekendheid van het MERK en PRODUCT te doen groeien. Dit is de traditionele weg, die kennen we al. De vraag is: Waar onderscheidt merk en product zich ten opzichte van concurrentie? Het draait allemaal om het verhaal erachter.

Synovate onderzoek
Uit het onlangs verschenen onderzoek blijkt dat 69% van de hedendaagse marketeers de inhoud van hun métier beschrijven als het bedenken en organiseren van spotjes, advertenties en promoties. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat slechts 28% van de MARKETEERS Social Media een belangrijk kanaal vindt. Dit toont een gigantisch kennisgebrek aan. Download hier het onderzoek.
MARKETING is niet ‘gewoon’ mediaruimte inkopen, een goede briefing aan je reclamebureau en wachten op dat ene gouden idee. Je mediaplan invullen en je bereik bepalen op basis van de doelgroepomschrijving. Beetje GRP’s erbij en klaar ben je, toch? Want online kunnen ze toch geen maandelijks behaald bereik rapporteren…
Adverteren leek vroeger zo transparant. Je hoefde in de beperkte mediale DISTRIBUTIEKANALEN slechts een 30 seconden TV commercial, een Outdoor Campagne en ondersteuning van Radio en Print in te kopen, en klaar was je promotie. MAAR NEE, zo werkt het al lang niet meer.

Cases
Je zult meerdere verhalen moeten vertellen om tegenwoordig de consument te bereiken. De mix van traditioneel, online en ook via Social Media. Onder andere Facebook, Twitter en YouTube of een goede (search) positie op Google. Zowel UNPAYED, EARNED, OWNED en PAYED. We zien namelijk een verschuiving van traditionele massamedia naar interactieve online media. Het initiatief komt meer en meer bij de consument te liggen. Hij wordt slimmer, veeleisender en hij stuurt de kanalen steeds vaker zelf aan. Twee voorbeelden:
In 2010 bracht Youp van ’t Hek samen met amper 45.000 followers het telefoniebedrijf T-Mobile op de knieën.
Vervolgens lanceert T-Mobile in 2011 de meest optimale Cross Channel Marketing (Android) Campagne met de game Angry Birds. Alle, maar dan ook alle platformen worden ingezet: mobile, gaming, realtime experience, digital billboard, internet, kijk zelf maar.
Mijn conclusie na het zien van deze twee multiplatformed cases blijft onveranderd: De kracht van Cross Channel Marketing – online en offline – wordt nog steeds onderschat.

Twee teleurstellingen
Voor reclamebureaus valt het nog steeds niet mee om Social Media op een adequate manier in te zetten. Opvallend in dit kader, is dan ook de presentatie van Facebook op PICNIC, het online, Amsterdamse innovatieve initiatief en jaarlijks terugkerende event. Het belang en de mogelijkheden van Facebooks learning lab en gallery zijn klaarblijkelijk nog niet bekend voor alle marketeers!

Ook WEBCARE is een ondergeschoven kindje in het marketingproces. De gebundelde instituten VEA en BVA organiseren het prestigieuze 24uurreclame. Het Nederlands reclamecongres reageert na twee dagen nog steeds niet op Tweets. Het Event is ook niet op Linkedin aangemaakt. Een webcare team ontbreekt en het congres laat hiermee grote kansen liggen. Wat gaat Twitter pionier Dom Sagolla, en spreker op het congres hier over zeggen tijdens dit reclamecongres?

Consument centraal
De uitdaging voor bureaus is de verschuiving. Van één goed idee met 1 of 2 keer per jaar een krachtig verhaal, naar een situatie waarin naar de consument wordt geluisterd. De consument, die elke dag, elke minuut HONDERDEN VERHALEN doorvertelt. En ja natuurlijk, deze verhalen moeten allemaal aan elkaar verbonden zijn en naar waardevolle merken leiden. Want de consument deelt graag kennis en laat zijn stem horen in de online COMMUNITIES. Aan hem zal het niet liggen zolang de onderwerpen hem raken en hij ze kan tracen. Het toenemende consumentengebruik van SOCIAL MEDIA betekent dan ook een afnemende controle van de marketeer en het reclamebureau. Uit onderzoek is gebleken slechts 14% gelooft nog een commercial en 85% gelooft wat de peergroep ervan vindt. Helaas wordt er nog te krampachtig vastgehouden aan de traditionele paden!

Caspar Fraiture
Geschreven door Caspar Fraiture

Nog geen reacties.

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Leave a comment